مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

حامد فوقانی: رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران نسبت به اینکه بیش از یک‌ماه از قرار تعیین‌شده برای تصمیم‌گیری درخصوص مشکلات خطوط راه‌آهن در مناطق جنوبی شهر گذشته ولی هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است، انتقاد کرد.

گوش اهالی لب خط از سکوت راه‌آهن سوت می‌کشد

پرويز سروري با بيان اينكه قرار بود يك‌ماه بعد از حضور مديرعامل راه‌آهن در صحن شورا درخصوص مشكلات مناطق ۱۷ و ۱۸ تصميم‌گيري شود، افزود: بيش از يك‌ماه است در سكوت خبري به سر مي‌بريم.

در جلسه 22تيرماه شوراي شهر تهران با احمد پورسيدآقايي، مديرعامل شركت راه‌آهن مقرر شد ظرف يك‌ماه آينده توافقات لازم بين شهرداري تهران، راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران و كميسيون عمران شوراي شهر تهران براي تعيين تكليف اراضي روسطحي خطوط راه‌آهن در مناطق 17و 18حاصل شود. اما به غيراز برگزاري يك‌جلسه، اتفاق خاصي رخ نداده تا همچنان اهالي محله‌هاي شادآباد، شهرك سينا و‌ خليج‌فارس شمالي و چند محله ديگر نسبت به وضعيت موجود و اجرايي نشدن وعده‌هاي داده شده گلايه‌مند باشند. به‌طور نمونه عليرضا قهرماني، يكي از اهالي كوچه درختي خيابان هفده شهريور در محدوده محله شادآباد منطقه 17از اينكه پيمانكار شركت راه‌آهن اقدامات اساسي براي مسدود كردن راه‌هاي دسترسي يك ‌سوله را انجام نمي‌دهد، گلايه كرد. به گفته وي اين سوله واقع بر سطح رويي خطوط ريلي، مدت‌هاست محل تجمع بزهكاران و معتادان شده و امنيت محله را به حداقل رسانده است.

ليلا، ف نيز عنوان كرد راه‌آهن به‌خاطر مالكيت حريم اجازه ورود نيروهاي شهرداري منطقه را براي ساماندهي وضعيت اسفناك فعلي نمي‌دهد. وي به ديواره‌اي يك‌متري در بالاي كوچه‌شان اشاره كرد كه مانعي بر سر راه نيروهاي امدادي آتش‌نشاني يا اورژانس هنگام حادثه‌هاي احتمالي خواهد بود اما شهرداري نمي‌تواند در تخريب آن اقدامي كند. گفتني است در اين محدوده مشكلات ديگري همچون تخليه نخاله و زباله و گودال‌هاي چندمتري در سطح رويي خطوط ريلي زيرزميني وجود دارد. در محله خليج‌فارس شمالي منطقه 18هم مردم با مشكلات ترددي، زيرگذرهاي عابرپياده ناامن و سر‌و‌صداي ناشي از عبور قطارها به‌دليل زيرزميني نشدن خطوط دست‌و‌پنجه نرم مي‌كنند.

سروري نيز با اشاره به اينكه جمع شدن معتادان و قطع شدن مسيرهاي ارتباطي در اين مناطق مشكلات جدي را براي شهروندان ايجاد كرده، افزود: با اين بدقولي مسئولان، كم كم اميد مردم نااميد و ديوار بي‌اعتمادي بين وعده‌هاي مسئولان و مردم بلندتر مي‌شود. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه اميد داريم با توجه به توضيحات مديرعامل راه‌آهن، راه‌حلي براي رفع اين مشكل اتخاذ شود، گفت: اينكه هربار شاهد تكرار مكررات از طرفين ماجرا هستيم و موضوع به نتيجه نمي‌رسد بيشتر از هر چيز خاطر مردم منطقه را آزرده كرده است. سروري توصيه كرد كه يك‌بار براي هميشه دوطرف موضوع، با نيت حل مشكل مردم و با گذشت، توافقي كه رضايتمندي مردم را به‌وجود آورد، انجام دهند. وي در عين حال اعلام كرد كه در شوراي شهر پيگير حل مشكل شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ هستند و وعده داد به‌زودي مردم اين دو منطقه شاهد حل مشكل خط آهن خواهند بود.

  • ابتدا فضاي سبز ايجاد شود

ساماندهي خطوط ريلي قطارهاي مسير تهران- تبريز و تهران- اهواز در گرو واگذاري حريم خطوط به مديريت شهري است. مالكيت حريم خطوط با شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي است اما اگر توافقات لازم براي واگذاري زمين‌هاي حريم به شهرداري حاصل شود آن وقت است كه كارهاي اجرايي لازم براي احداث فضاي سبز، نصب مبلمان شهري و ايجاد فضاي پاركينگ خودرو آغاز مي‌شود. اينطور كه ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران عنوان كرده شركت راه‌آهن براي واگذاري زمين‌هاي حريم خطوط مبلغي نزديك به 500ميليارد تومان مطالبه كرده كه تأمين آن در شرايط فعلي سخت است. بنابراين به‌نظر مي‌رسد براي رفع مشكلات موجود، بهترين راه تهاتر باشد؛ اقدامي كه ساير اعضاي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز با آن موافقند. آنها اعلام مي‌كنند كه نخست بايد اقدامات لازم (ايجاد فضاي سبز و پياده‌راه) شروع شود و سپس سر فرصت براي توافق بر سر جزئيات مسائل مالي بين طرفين، جلسه گذاشت.

  • فضاهاي تاريك، سبز و امن مي‌شوند

چنانچه توافقات براي ساماندهي اطراف خطوط ريلي در مناطق 17و 18آغاز شود، فضاهاي خوبي براي احداث فضاهاي مفيد شهري ايجاد مي‌شود، آنطور كه:
فضاي 27هكتاري (در عرض بين 25تا 36متر) براي احداث فضاي سبز و پياده‌راه آزاد مي‌شود.
75هزار مترمربع فضا براي ايجاد پاركينگ‌هاي طبقاتي فراهم مي‌شود.
فضاي سبز محله‌هاي مجاور خط راه‌آهن 138 درصد و سرانه‌هاي ورزشي و فرهنگي نيز به ترتيب 64 و 54درصد ارتقا مي‌يابد.
فضاي لازم براي نصب ديوار صوتي در اطراف خطوط ريلي پس از تونل كن كه به زيرزمين منتقل نشده‌اند، ايجاد مي‌شود.
شهرداري منطقه مي‌تواند اقدامات لازم براي اصلاح 4زيرگذر خودرويي باريك و تاريك فربت، سينا، لاله و خليج‌فارس از نظر تعريض، آسفالت، روشنايي و مقاوم‌سازي را انجام دهد.
امكان نصب پل عابرپياده مكانيزه براي عبور و مرور امن اهالي لب خط از روي خطوط ريلي براي شهرداري منطقه 18فراهم مي‌شود.
فضاهايي كه اكنون به محلي براي تخليه نخاله و تجمع معتادان و بزهكاران در محله شادآباد تبديل شده، به محل تفريحي امن تبديل مي‌شود. 

کد خبر 344193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha